قطعات سنگ شکن هیدروکن

قطعات سنگ شکن هیدروکن در صورت خرابی و نیاز به تعمیر آن ضروری هستند. به طور کلی سنگ شکن مخروطی یا هیدروکن در فرایند خردایش مواد معدنی در مرحله ثانویه کاربرد دارد. در این میان برخی قطعات هیدروکن به دلیل تماس مستقیم با سنگدانه‌ها دچار فرسایش می‌شوند. به همین دلیل ساختار سنگ شکن هیدروکن به گونه‌ای است که قطعات آن در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض به راحتی در دسترس باشند. در این مطلب مهم‌ترین قطعات سنگ شکن هیدروکن که به عنوان لوازم یدکی به کار می‌روند را بررسی می‌کنیم.

برای اطلاع از قیمت درام پولی،درام پولی با جوش زیرپودری،آیدلر و پایه آیدلر با کارشناسان سایت اخوان هیو تماس بگیرید.02645382233-09121816718

منظور از قطعات سنگ شکن هیدروکن چیست؟

به طور کلی هیدروکن یکی از انواع ماسه ساز و سنگ شکن است که به سنگ شکن یا ماسه ساز مخروطی هیدرولیکی هم معروف است. این دستگاه برای خردایش سنگ‌های معدنی با سختی بالا کاربرد دارد. بیشتر لوازم یدکی هیدروکن را از متریال مقاوم مانند فولاد منگنز مولیبدن دار می‌سازند. به همین دلیل این قطعات در برابر فرسایش و خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

علاوه بر آن از یک سیستم اتوماتیکی برای روغن‌کاری قطعات و به دنبال آن افزایش عمر مفید دستگاه و قطعات یدکی از جمله کف گردها، دنده، بوش‌های برنزی و شفت استفاده می‌شود. مهم‌ترین قطعات یدکی سنگ شکن هیدروکن شامل منتل هیدروکن، کانکیو، تاپشل، باتمشل، شفت اصلی، هدسنتر، بوش‌های هیدروکن مانند بوش اسپایدر و غیره، کف گردهای عدسی، تخت، استیل و کرانویل، دنده پینیون و کرانویل، داس کالر و غیره هستند.

کانکیو و منتل در فضای موجود میان تاپشل و باتمشل نصب شده‌اند. بین منتل و کانکیو هم فضایی به شکل حرف وی انگلیسی وجود دارد. سنگ‌های ورودی از دهانه بزرگ وارد کانکیو می‌شوند و پس از انجام عمل خردایش به دلیل چرخش، خروجی از دهانه کوچک صورت می‌گیرد. در این میان منتل فاصله با کانکیو را تنظیم می‌کند تا به سایز خروجی مورد نظر برسد.

منتل هیدروکن

منتل از اصلی‌ترین قطعات سنگ شکن هیدروکن است که عمل خردایش توسط آن انجام می‌شود. به دلیل همین تماس مستقیم با سنگدانه‌ها است که فرسایش در این قطعه زیاد است و نیاز به تعویض در آن به دفعات صورت می‌گیرد. البته زمان مناسب برای تعویض منتل با توجه به جنس سنگ ورودی و میزان تولید ماهانه مشخص می‌شود.

در تولید منتل از منگنز مولیبدن دار استفاده می‌شود. این قطعه بر روی شفت اصلی، داخل کانکیو هیدروکن نصب می‌شود و خارج از محور خود می‌چرخد. برای فیکس شدن این قطعه در جای خود از یک مهره سفت شونده کمک می‌گیرند. وظیفه‌ی منتل در هیدروکن تنظیم فاصله با کانکیو به میزانی است که به سایز خروجی مورد نظر برسد. منتل نیروی لازم برای حرکت خود را از الکتروموتور می‌گیرد. این نیرو از شافت اصلی به هدسنتر و سپس از چرخ دنده پینیون به منتل منتقل می‌شود.

کانکیو هیدروکن

یکی دیگر از مهم‌ترین قطعات سنگ شکن هیدروکن کانکیو است. کانکیو هیدروکن در کنار منتل عملیات خردایش سنگ را در هیدروکن انجام می‌دهد. این قطعه نیز در معرض سایش شدید قرار دارد و باید در دوره‌های زمانی متناسب با جنس سنگ ورودی و میزان کارکرد ماهانه تعویض شود.

کانکیو نیز از جنس فولاد منگنزی و فولاد منگنزی مولیبدن دار تولید می‌شود. ولی بر عکس منتل که با حرکت چرخشی خارج از محور کار می‌کند، قطعه‌ای ثابت است که درون باتمشل و تاپشل هیدروکن تعبیه می‌شود.

تاپشل هیدروکن

تاپشل از دیگر قطعات یدکی هیدروکن و در واقع یکی از محفظه‌های اصلی آن است. این قطعه که به شکل مخروطی و از فولاد ریخته شده یا فولاد کربنی و سخت‌کاری شده تولید می‌شود، در بالای قطعه‌ی دیگری به نام باتمشل سوار است. این دو قطعه را با یک پیچ به هم متصل می‌کنند.

باتمشل هیدروکن

محفظه اصلی دوم در میان قطعات سنگ شکن هیدروکن باتمشل است. این قطعه نیز معمولا از جنس فولاد کربنی تولید می‌شود.

شفت اصلی هیدروکن

شفت اصلی جزو قطعات اصلی سنگ شکن هیدروکن است که به چرخش منتل در آن کمک می‌کند. این قطعه در واقع میله‌ای از جنس فولاد MO40 سخت کاری شده است و در برابر سایش مقاومت بالایی دارد. هم‌چنین دوام بالای آن به دلیل وزن زیاد و طول کم میله است. شفت اصلی سنگ شکن هیدروکن متناسب با سایز هد سنتر به حالت مخروطی در می‌آید.

کاربرد شفت اصلی تغییر زاویه منتل و کانکیو و تنظیم شیار بین منتل و کانکیو است که با حرکت دورانی لنگ شافت انجام می‌شود. شفت اصلی هم‌چنین برای کنترل جک هیدروکن هم کاربرد دارد. نیروی لازم برای حرکت این قطعه نیز توسط دینام تامین و از طریق دنده کرانویل به شفت منتقل می‌شود.

هدسنتر هیدروکن

هدسنتر قطعه‌ای مخروطی و آهنی است که بر روی شافت اصلی هیدروکن نصب می‌شود. بنابراین منتل می‌تواند بر روی هدسنتر نصب و سوار شود.

بوش هیدروکن

بوش‌های هیدروکن شامل بوش اسپایدر، کنگره ای، فولادی، اکسنتریک، برنجی، استیل، پیستون و چدنی از قطعات سنگ شکن هیدروکن هستند که هرکدام کارکرد متفاوتی را در این دستگاه انجام می‌دهند. به عنوان مثال بوش اسپایدر از فولاد ریختگی تولید می‌شود وظیفه‌ی مهار کردن شفت را بر عهده دارد. به همین دلیل در بالای تاپشل نصب می‌شود. بوش اکسنتریک نیز به چرخش شفت اصلی کمک می‌کند.

کف گرد هیدروکن

کف گردهای هیدروکن، شامل کف گرد عدسی، استیل، برنزی و غیره هستند. کف گرد عدسی و کف گرد برنزی که به صورت برنزی تولید می‌شوند، با فیکس ماندن در جای خود و شیار دادن محدوده‌های یاتاقان، بهترین سطح تماس برای پخش روغن‌کاری را ایجاد می‌کنند. کف گرد استیل هم برای خنک‌کاری و روانکاری کاربرد دارد.

دنده پینیون و کرانویل هیدروکن

دنده پینیون و کرانویل هیدروکن برای کاهش دوره‌های شفت از 480 به 8 دور در دقیقه و افزایش گشتاور به کار می‌روند. پینیون محوری است دارای دارای دنده‌های مارپیچ مخروطی در سر خود است. این قطعه با اتصال به شفت پینیون، از حرکت دورانی را از انتهای آن دریافت می‌کند. سپس این حرکت را از قسمت دنده مارپیچی به کرانویل انتقال می‌دهد.

داس کالر هیدروکن

داس کالر از قطعات سنگ شکن هیدروکن است که برای انتقال قدرت و تحرک در این دستگاه کاربرد دارد.

سایر اجزاء و قطعات سنگ شکن هیدروکن شامل موارد زیر است.

  • غلاف شفت
  • پیچ و مهره
  • فیدر و رینگ گردگیر
  • پوسته، درپوش و اسپیسر هوزینگ
  • بلبرینگ‌های هیدروکن فولی
  • پیستون و پلیت پیستون
  • رینگ کرانویل
  • فیبر تخت کرانویل
  • تانک روغنکاری و جک
  • صفحه زیر گلدونی
  • محافظ
  • گلدانی
  • شاسی
  • و غیره

به طور کلی اصلی‌ترین قطعات سنگ شکن هیدروکن شامل کانیکو، منتل، باتمشل، تاپشل، هدسنتر و غیره هستند و مهم‌ترین وظایف بر عهده‌ی سه قطعه‌ی کانکیو، منتل و پمپ روغن قرار دارد. بیشتر این قطعات یدکی از متریال فولاد منگنزی و فولاد مولیبدن دار ساخته می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =