ماسه ساز خرگوشی

ماسه‌ ساز خرگوشی یکی از انواع سنگ‌شکن موجود در بازار برای تولید شن و ماسه است. در واقع این دستگاه برای خرد کردن سنگ‌های تولید شده توسط سنگ‌شکن ثانویه به کار می‌رود و نحوه کارکرد آن به صورت چکشی و ضربه‌ای است. پس از دريافت مواد اوليه و سنگ‌دانه‌هاي ورودي از سنگ شکن ثانویه، عملیات خرد کردن با درصد معین انجام می‌شود که به تولید ماسه می‌انجامد.

این مدل ماسه ساز خرگوشی که به ماسه‌ساز شفت عمودی هم معروف است، در فرآیند تولید ماسه‌های مکعبی شکل، یک دست و ریز کارایی بالایی دارد. به گونه‌ای قادر به تولید 20 تا 30 تن ماسه در ساعت است. هم‌چنین ماسه‌های خروجی به صورت چند وجهی و در ابعاد کمتر از 15 میلی‌متر تولید می‌شوند.

برای اطلاع از قیمت درام پولی،درام پولی با جوش زیرپودری،آیدلر و پایه آیدلر با کارشناسان سایت اخوان هیو تماس بگیرید.09121816718-02645382233

علت لرزش ماسه ساز خرگوشی

دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند در لرزش ماسه ساز نقش داشته باشد. متداول‌ترین این دلایل شامل موارد زیر است.

  • به کار بردن ضربه‌گیر نامرغوب

استفاده از ضربه‌گیر لاستیکی نامرغوب از مهمترین دلایل لرزش روتور در ماسه ساز است. در نهایت چنین ضربه‌گیرهایی پس از کارکرد در دستگاه ترک می‌خورند یا به دلیل فرسودگی و پارگی غیر قابل استفاده می‌شوند.

  • عدم تعادل در وزن چکش‌ها

یکی دیگر از دلایلی که به لرزش ماسه ساز منجر می‌شود، عدم تعادل در وزن چکش‌های مربوط به روتور در این دستگاه است. در واقع هرگونه تفاوت در وزن این چکش‌ها به دلیل اختلاف وزن به سنگین شدن یک قسمت از روتور شده، کارکرد به صورت لنگ و در نهایت لرزش ماسه ساز می‌انجامد.

  • سنتر نبودن شافت

سنتر نبودن شافت نیز از دیگر دلایل لرزش ماسه ساز خرگوشی عنوان شده است. در این شرایط به دلیل عدم تناسب در زاویه شافت (در محل روتور)، شافت با روتور قفل نمی‌شود. همین فیکس نبودن احتمال شل شدن روتور و لرزش در دستگاه را تا میزان زیادی افرایش می‌دهد.

  • فیکس نبودن ماسه ساز به شاسی با پیچ و مهره

یکی از ضروریات کار کردن با دستگاه ماسه ساز، اتصال مستحکم شاسی به پایه‌های دستگاه با استفاده از پیچ و مهره است. در صورت انجام این اتصال با استفاده از جوشکاری، جوش‌ها پس از مدتی کارکردن دچار ترک و شکستگی می‌شوند و همین عامل موجب تکان خوردن و لرزش بسیار زیاد ماسه ساز خواهد شد.

مشخصات ماسه ساز خرگوشی

ماسه ساز خرگوشی یکی از انواع سنگ‌شکن‌های ضربه‌ای یا چکشی است. این دستگاه با دارا بودن شفت عمودی سنگ‌های ورودی را خرد می‌کند. در واقع یک روتور بر روی شفت تعبیه شده که دارای فضاهایی برای قرار گرفتن چکش‌های ماسه ساز است. شفت داخلي عمودي نیز به دو صورت شفت کلفت T800 و شفت نازک S800 است و دستگاه از یک الکتروموتور قدرتمند نیز بهره می‌برد.

بنابراین در یک فرایند مشخص سنگ‌های تولید شده توسط سنگ‌شکن ثانویه وارد ماسه ساز می‌شود. خرد شدن سنگ‌ها به دانه‌بندی 0-6 بر اثر برخورد با چکش‌ها و پرتاب به سمت بدنه داخلی انجام می‌شود. سیستم چرخشی موجود در زمان پرتاب سنگ‌ها و برخورد با سندان سنگ‌ها به صورت اشکال چندوجهی در می‌آیند.

یکی دیگر از نکاتی که باید در مشخصات ماسه ساز به آن اشاره کنیم این است که سنگ‌های ورودی باید دارای ساختاری نرم و ابعادی بین 20 تا 50 میلی‌متر باشند. در نهایت ماسه‌های خروجی کمتر از 15 میلی‌متر خواهند بود (البته حدود هفتاد درصد آن‌ها کمتر از 6 میلی‌متر هستند).

هم‌چنین ظرفیت ورودی دستگاه بین 25 تا 30 تن در ساعت و میزان تولید مفید آن هم کمتر از 30 تن در ساعت اعلام شده است. وزن حدودی اين مدل از سنگ‌شکن‌ها برابر با 400 كيلوگرم است و ظرفیت موتور آن نیز در حدود 75 اسب بخار در نظر گرفته شده است.

دستگاه ماسه ساز خرگوشی

دستگاه ماسه ساز خرگوشي به عنوان نوعی سنگ شکن ضربه‌اي داراي يک شفت عمودي و یک روتور بر روی آن است. به علاوه بر روی اين روتور فضايي هم براي تعبيه چکش‌ها در نظر گرفته شده است. کارکرد اصلی چکش‌ها اعمال نيروي ایجاد شده ناشی از چرخش به سنگ‌های وارد شده برای خرد شدن است. در نهایت چرخش روتور در ماسه ساز خرگوشي و برخورد تکه‌هاي سنگ با چکش‌ها، موجب پرتاب شدن این تکه‌ها به سمت ديواره‌هاي داخلي دستگاه و خرد شدن آن‌ها می‌شود.

از  ويژگي‌هاي کارکردی دستگاه ماسه ساز خرگوشي می‌توان به تعويض راحت و سریع قطعات یدکی، امکان استقرار و نصب آسان دستگاه و بهره‌مندی از عملکرد مناسب و دارای لرزش پایین آن اشاره کرد.

در واقع وجود دو يا سه درب جانبي در نظر گرفته شده براي اين نوع سنگ‌شکن، به نگهداري آسان و تعويض آسان قطعات کمک زیادی می‌کند. چون در صورت باز کردن اين درب‌ها امکان دسترسي به تمام بخش‌ها و قطعات داخلي ماسه ساز فراهم می‌شود. اين دسترسي به قطعات به تعويض راحت نیز منجر می‌شود.

لرزش پایین این دستگاه در زمان کارکرد نیز ناشی از تعبیه ضربه‌گیرهایی است که در آن نصب شده‌اند. به گونه‌ای که با تجهیز شافت و محور اين سنگ شکن به سيستم لرزش‌گير بدنه از هرگونه لرزش و حرکت اضافی جلوگیری می‌شود.

قطعات ماسه ساز خرگوشی

قطعات سنگ شکن ماسه ساز خرگوشی معمولا از متریال فلز و قطعات مقاوم در برابر سایش تولید می‌شود. این ویژگی در حفظ ایمنی دستگاه تاثیر زیادی دارد. از مهم‌ترین قطعات ماسه ساز می‌توان به بوش‌ها، فولی‌ها، بلبرینگ، پیچ و مهره، ضربه‌گیر، پین چکش، چکش، روتور، شفت و فلنج و بسیاری قطعات دیگر اشاره کرد. مشحصات و کارکرد برخی از این قطعات را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • شفت ماسه ساز خرگوشی

شفت ماسه ساز خرگوشی یکی از موثرترین قطعات در خردایش کامل سنگ‌ها است. در شفت این دستگاه برای افزایش سرعت فرایند خرد کردن سنگ‌ها چندین لاینر چندوجهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • غلاف شفت ماسه ساز خرگوشی

این قطعه موجب ایجاد اشکال چند وجهی در ماسه‌های خروجی می‌شود.

  • چکش ماسه ساز خرگوشی

چندین چکش نیز در دستگاه ماسه ساز وجود دارد که نقش مهمی در افزایش کارایی دستگاه سنگ شکن ایفا می‌کند.

  • ضربه گیر ماسه ساز خرگوشی

از ضربه گیر ماسه ساز خرگوشی نیز برای افزایش ایمنی در زمان کار با آن استفاده می‌شود. در واقع نصب ضربه‌گیر در کنار شوت میانی ماسه ساز مانع آسیب رساندن سنگ‌ها به بدنه‌ی دستگاه می‌شود.

  • روتور ماسه ساز خرگوشی

وظیفه‌ی روتور ماسه ساز خرگوشی نیز حفظ راندمان بالا و کارکرد صحیح دستگاه است.

  • رودری یا دریچه ماسه ساز خرگوشی

رودری یا دریچه ۲/۱ ماسه ساز خرگوشی با استفاده از متریال مقاوم در برابر سایش تولید می‌شود. این قطعه با نصب بر روی ستاره ماسه ساز خرگوشی، از بروز سایش ناشی از سنگ‌های ضخیم‌تر جلوگیری می‌کند.

چکش ماسه ساز خرگوشی

چکش ماسه ساز خرگوشی یکی از قطعات آن است که برای هدایت سنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فرایند سنگ‌ها طی برخورد به همدیگر خرد می‌شوند. متریال مورد استفاده در ساخت این چکش‌ها باید مقاومت بالایی در برابر سایش داشته باشد. بنابراین در سه نوع فولاد منگنزی، فولاد منگنزی مولیبدن دار و فولاد منگنزی مولیبدن دار ویژه تولید می‌شود.

چکش ماسه ساز فولاد منگنزدار به دلیل تولید از جنس فولاد دارای مقاومت بالایی است و هم‌چنین در انتخاب این متریال به ویژگی ضد زنگ بودن آن هم توجه شده است. البته به طور کلی این نوع چکش به دلیل درصد سیلیس کمتر و مقاومت کمتر در برابر سایش برای خرد کردن سنگ‌های حاصل از معادن کوهی کاربرد دارد. بنابراین با قیمت پایین‌تری نیز در مقایسه با دو نوع دیگر عرضه می‌شود.

چکش ماسه ساز منگنزی مولیبدن دار هم از جنس فولاد منگنزی تولید می‌شود. ولی 0.3 درصد از وزن آن از مولیبدن ساخته می‌شود. همین ویژگی در کاهش قابل توجه احتمال سایش در آن تاثیر زیادی دارد. بنابراین برای استفاده در سنگ‌های دارای درجه سختی بالاتر مناسب است. البته همین دلیل نیز موجب بالاتر بودن قیمت آن شده است.

چکش ماسه ساز منگنزی مولیبدن دار ویژه نیز با دارا بودن 0.5 تا 0.7 درصد وزنی مولیبدن مقاومت بیشتری از خود ارائه می‌دهد و به دلیل بالاتر بودن قیمت آن صرفا به صورت سفارشی تولید و عرضه می‌شود.

بنابراین لازم است در زمان انتخاب و خرید چکش ماسه ساز به عنوان یک قطعه یدکی، ابتدا کاربری و هدف خود در استفاده از آن را مشخص کنید. این کار به شما در تهیه قطعه مناسب کمک موثری خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهار =