قطعات سنگ شکن فکی

سنگ شکن فکی دستگاهی برای خرد کردن سنگ است که در اولین مرحله این فرایند در مخازن به کار می‌رود. توان بالای این دستگاه موجب تبدیل متریال سخت از جمله سرب، کوارتز، سنگ آهن، سنگ مس و مشابه آن به قطعات کوچک‌تر می‌شود. فرایند خرد کردن سنگ در این دستگاه با قرار گرفتن سنگ‌ها بین شانه فک ثابت و شانه فک متحرک آن است و به همین دلیل نیز به سنگ شکن فکی معروف است.

این نوع سنگ شکن از پرکاربردترین انواع این دستگاه‌ها به شمار می‌رود و از دلایل محبوبیت آن می‌ توان به قابلیت خرد کردن بالای سنگ‌های دارای سختی بالا، مناسب بودن قیمت خود دستگاه و قطعات آن و هم‌چنین در دسترس بودن و دوام بالای قطعات اشاره کرد. هم‌چنین این دستگاه قابلیت تولید شش هزار تن در ساعت را دارد. همین حجم بالای تولید در ساییدگی زیاد قطعات سنگ شکن فکی تاثیر زیادی دارد.

برای اطلاع از قیمت درام پولی و یا خرید آیدلر،پایه آیدلر و درام پولی با جوش زیر پودری با کارشناسان سایت اخوان هیو تماس بگیرید.09121816718-02645382233

قطعات سنگ شکن فکی کدامند؟

مهم‌ترین قطعات یدکی و اجزای این سنگ شکن شامل موارد زیر است. با وجودی که قطعات سنگ شکن فکی به دلیل تولید با فولاد منگنزدار دارای دوام و مقاومت بالایی هستند، در صورت بروز هرگونه خرابی می‌توان به تعویض یا تعمیر این قطعات اقدام کرد.

– شانه فک ثابت

این قطعه به عنوان تکیه گاه برای خرد شدن سنگ‌ها عمل می‌کند و در واقع به صورت ثابت و صاف بر روی سطح قرار می‌گیرد. شانه فک ثابت از جمله قطعاتی دارای بیشترین برخورد با سنگ‌های ورودی و در معرض بیشترین سایش است و به همین دلیل معمولا جنس آن از فولاد منگنزدار و فولاد منگنز مولیبدن دار است.

– شانه فک متحرک

این قطعه به صورت موج‌دار است و همین موج‌ها در اعمال فشار چند برابری به سنگ‌ها و خرد شدن سریع‌تر ان‌ها تاثیر زیادی دارند. شانه فک متحرک نیز به دلیل داشتن بیشترین برخورد با سنگ های ورودی باید از متریال فولاد منگنزدار و فولاد منگنز مولیبدن دار تولید و عرضه شود.

– شفت یا شافت لنگ فک

این قطعه به منظور انتقال حرکت چرخشی در سنگ شکن فکی کاربرد دارد.

– فک بند

فک بند یکی از قطعات سنگ شکن فکی است که از ساییدگی زیاد دستگاه جلوگیری می‌کند.

– بغل بند

بغل بند در صورت تولید از فولاد ضد فرسایشی ST52 به عنوان یک قطعه یدکی دارای طول عمر بالایی خواهد بود.

– یاتاقان فک

این قطعه در مقایسه با سایر قطعات سنگ شکن فکی با استهلاک پایین‌تری مواجه است و به همین  دلیل بازه زمانی نیاز به تعمیر، تعویض یا خرید آن طولانی‌تر خواهد بود.

– الکتروموتور

الکترو موتور با اتصال به شافت، نیروی سنگ شکن فکی را تامین می‌کند. در واقع شافت نیز به پولی و تسمه متصل است و نیروی ذکر شده توسط شانه فک متحرک منتقل می‌شود.

– توگل فک

توگل از جنس فولادِ ساخته می‌شود و تامین کننده‌ی نیروی محرک برای شانه فک متحرک است تا در نهایت نیرو به سنگ‌ها منتقل شده و به خرد شدن آن‌ها بی‌انجامد.

– گوه

گوه در قسمت پایین فضای میان شانه فک ثابت و دستگاه نصب می‌شود و در ماندگاری شانه‌ها تاثیر زیادی دارد.

– بلبرینگ

بلبرینگ با قابلیت تحمل وزن شش برابری خود می‌تواند این میزان ماده را توسط سنگ شکن بالا ببرد و به کاهش استهلاک آن نیز کمک کند.

– فلکه فک

این قطعه برای ایجاد هماهنگی میان سنگ‌های ورودی و خروجی کاربرد دارد و در واقع از خروج سنگ بیشتر از میزان سنگ‌های ورودی به دستگاه جلوگیری می‌کند.

سایر قطعات سنگ شکن فکی شامل پشت فکی، ناودانی و نگهدارنده آن، ناودانی کوتاه و ناودانی بلند فک، نگهدارنده شانه فک ثابت، در پوش‌ها و قطعات دستگاه، قطعات و اجزای مربوط به انتقال قدرت، قطعات دستگاه مولد قدرت، قطعات فک‌ها، بدنه و قطعات یدکی مربوط به بخش تنظیم دانه بندی، فنر پشت توگل فک، وزنه تعادل و پولی می‌باشد.

شرایط نگهداری از قطعات سنگ شکن فکی چیست؟

رعایت دو نکته‌ی مهم در زمان استفاده از سنگ شکن فکی تاثیر زیادی در افزایش دوام و طول عمر قطعات آن خواهد داشت. اولین نکته روغن کاری به موقع دستگاه است. انجام روغن کاری بر روی قطعات این دستگاه در فواصل زمانی مشخص نقش زیادی در بهبود عملکرد قطعات و جلوگیری از سایش و خوردگی آن‌ها خواهد داشت. نکته‌ دوم بررسی ناحیه ورودی دستگاه در زمان خرد کردن دانه‌های درشت است. در واقع سعی کنید از قرار گرفتن دانه‌های بزرگ در زمان خرد شدن در مجاورت در ورودی جلوگیری کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هشت =