فرآیند سنگ شکنی

مهم‌ترین و اولین بخش فرآیند سنگ شکنی خردایش یا کارگاه سنگ شکن است. در این بخش، سنگ‌های بزرگ استخراج شده از معدن به قطعات کوچکتر تبدیل می‌شود. روش انجام این فرایند به نوع سنگ مورد نظر و میزان سختی آن، و هم‌چنین اندازه سنگ نهایی مورد هدف از نظر بزرگ یا کوچک بودن بستگی دارد. در واقع این موارد به مشخص شدن دستگاه مناسب کمک می‌کنند و فرایند نیز بسته به نوع دستگاه انتخاب شده متفاوت خواهد بود.

برای اطلاع از قیمت درام پولی،آیدلر،پایه آیدلر و درام پولی با جوش زیر پودری با کارشناسان سایت اخوان هیو تماس بگیرید.

09121816718-02645382233

فرایند سنگ شکنی چگونه است؟

فرایند سنگ شکنی به صورت کلی از طریق خرد کردن سنگ توسط فرآیند انتقال نیرو انجام می‌شود. به این صورت که دستگاه‌های سنگ شکن با نگهداشتن سنگ‌ها در بین دو سطح جامد به صورت موازی یا مماس، نیروی لازم برای بهم رسیدن دو سطح و تولید انرژی کافی به منظور خرد کردن سنگ را فراهم می‌کنند. برای بررسی جزئیات این فرایند، لازم است آن را بر طبق انواع سنگ شکن معدنی نیز بررسی کنیم.

به طور کلی سنگ شکن‌های معادن صنعتي از نظر نوع تکه کردن مواد و مکانیزم انجام آن شامل دو گروه سنگ شكن‌هاي اوليه و ثانويه و سنگ شکن‌هاي سوم و چهارم هستند.
فرایند خرد کردن سنگ در دو نوع اولیه و ثانویه برای خرد کردن مواد درشت مناسب است. ولی انواع سوم و چهارم برای خرد کردن ذرات سنگ به تکه‌هاي کوچک‌تر کاربرد دارند.

یکی دیگر از انواع طبقه بندي سنگ شکن‌ها که در فرایند و مکانیزم سنگ شکنی موثر است، شامل دو گروه سنگ شکن‌های فشاری و ضربه اي است.

فرایند خرد کردن سنگ در نوع فشاري که شامل سنگ شکن‌های فکی، ژیراتوری، سایشی و مخروطی است، با فشرده سازی و تحت فشار قرار دادن مواد تا زمان شکستن انجام می‌شود. ولی در سنگ شکن‌های ضربه ای خرد کردن سنگ‌ها توسط اعمال ضربه سریع و بسيار قوي بر آن انجام می‌شود تا هر تکه سنگ خرد شده، به تکه‌هاي کوچکتر تقسيم گردد.

– فرایند سنگ شکنی در سنگ شکن‌ فکی

این نوع سنگ شکن‌ها دارای یک فک ثابت و یک فک متحرک هستند. بنابراین خرد کردن مواد با اعمال نیروی فشاری یا برشی بین دو فک صاف یا موج‌دار انجام می‌شود. به این صورت که به تدریج مواد بین دو فک به دلیل کاهش فضا متراکم شده و پایین می‌رود. در نهایت پس از اعمال فشار از سه جهت خرد می‌شود.

– فرایند سنگ شکنی در سنگ شکن ژیراتوری

این نوع سنگ شکن شامل یک بدنه ثابت مخروطی و یک هسته میانی دارای حرکت ژیراتوری یا دورانی می‌باشد. کاربرد آن در تاسیسات بزرگ و در مواردی است که نیاز به ظرفیت و نسبت خردایش بیش‌تری در مقایسه با سنگ شکن‌های فکی وجود داشته باشد. در سنگ شکن ژیراتوری خرد کردن مواد در فاصله بین بدنه ثابت و هسته متحرک انجام می‌شود.

– فرایند سنگ شکنی در سنگ شکن غلتکی

سنگ شکن غلتکی برای خرد کردن ماده با حداقل تولید نرمه کاربرد داشت و به طور کلی برای خرد کردن مواد شکننده، چسبناک، یخ زده و مشابه آن از جمله زغال، آهک، گچ و فسفات عملکرد بهتری در مقایسه با سنگ شکن‌های فکی و ژیراتوری دارد. ولی امروزه با سنگ شکن مخروطی جایگزین شده است.

فرایند خرد کردن سنگ در سنگ شکن غلتکی شامل استفاده از یک الکتروموتور برای نزدیک کردن دو استوانه تعبیه شده در آن به یکدیگر است. بنابراین مواد ورودی در بین دو استوانه گیر کرده و با اعمال فشار خرد می‌شوند.

در نهایت لازم است به این نکته توجه کنید که فرایندهای سنگ شکنی معمولا شامل استفاده از دستگاه غربالگری نیز هستند. در واقع خروجی دستگاه‌های سنگ شکن به دستگاه غربالگری رسانده می‌شود تا پردازش بیشتری بر روی آن انجام شود.

هم‌چنین در صورت نیاز به کاهش سایز بیشتر، مراحل تکه کردن با آسیاب کردن ادامه پیدا می‌کند. به علاوه معمولا دو دستگاه سنگ شکن در کنار هم قرار می‌گیرند تا تکه‌های بیش از حد بزرگ سنگ تولید شده در دستگاه اول، توسط دستگاه دوم کوچک‌تر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 4 =