رولیک کابل کشی

رولیک کابل کشی یکی از ابزارهای کاربردی برای انجام عملیات کابل کشی است. این قطعه در کابل‌های فشار قوی و ضعیف کاربرد دارد. این رولیک برای انواع کابل‌ها در قطر مختلف قابل استفاده است. به طور کلی رولیک‌ها در صنایع کاربردهای گسترده‌ای دارند و این نوع از رولیک در صنعت توزیع برق به کار گرفته می‌شود.

رولیک کابل کشی مانند سایر انواع رولیک کاربردها و انواع متنوعی دارد. ولی کارکرد اصلی رولیک‌ها به طورکلی یکسان است. در این مطلب در مورد این نوع رولیک، انواع و کاربرد آن صحبت می‌کنیم.

خصوصیات رولیک کابل کشی

رولیک کابل کشی به دلیل برخورداری از قاب فولادی استحکام و مقاومت بالایی دارد. به گونه‌ای که دوام خود را در برابر فشارهای ناشی از وزن و کشش در عملیات کابل کشی حفظ می‌کند. هم‌چنین یک غلتک بزرگ ABS بعنوان محور اصلی آن قطعات را بر روی خود سوار کرده است. این غلتک از متریال ریخته گری تولید می‌شود. به علاوه از یک بوش لاستیکی، بلبرینگ مهر و موم و شافت گالوانیزه برخوردار است که ساختار این قطعه را شکل می‌دهند.

انواع رولیک کابل کشی

با توجه به این‌که رولیک کابل کشی یکی از انواع رولیک محسوب می‌شود. لازم است بدانید خود این نوع رولیک در چند نوع متفاوت تولید و عرضه می‌شود. یکی از متداول‌ترین این موارد رولیک کابل کشی زمینی AL است. این رولیک همان‌گونه که از نامش مشخص است، از جنس آلومینیوم تولید می‌شود. هم‌چنین به عنوان یکی از ابزارهای کابل کشی در زیر کابل‌های زمینی موجود در کانال‌ها، تونل‌ها و سیلیکال‎ها کاربرد دارد. در واقع کارکرد اصلی آن تسهیل فرایند کانال کشی تعریف شده است.

منظور از کابل کشی زمینی چیست؟

به طور کلی کابل‌های زمینی در زیر زمین قرار داده می‌شوند. وظیفه‌ای این کابل‌ها هم مانند کابل‌های هوایی انتقال و توزیع انرژی الکتریکی است. ولی تفاوتی که با کابل‌های هوایی دارند در موقعیت جغرافیایی مکان مورد نظر برای انتقال انرژی است. به گونه‌ای که کابل‌های زمینی برای مناطق پر جمعیت، نواحی محدوده کارخانه‌ها و نیروگا‌ه‌ها و سایر مناطق دارای ویژگی‌های مشابه کاربرد دارند. یعنی مناطقی که به هر دلیلی انتقال انرژی با کابل هوایی در آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

کاربرد رولیک چیست؟

رولیک نوعی غلتک متحرک به صورت استوانه‌ است. کاربرد این قطعه تسهیل انتقال اقلام یا مواد در زمان حمل از طریق نوار نقاله یا سیستم کانوایر است. مزیت استفاده از رولیک این است که موجب صرفه‌جویی در زمان و فضای صرف شده برای حمل می‌شود. به علاوه انرژی کمتری برای کار لازم است.

رولیک نیروی لازم برای حرکت و چرخش را از طریق موتور به دست می‌آورد. پس از آن رولیک‌ها موجب حرکت نوار نقاله می‌شود. در نهایت حمل و نقل مواد مورد نظر با بازدهی بهتری انجام خواهد شد.

به علاوه می‌توانید رولیک‌ها را به صورتی در کنار هم قرار دهید تا بتوان بدون استفاده از تسمه یا نوار نقاله اجسام یا مواد مورد نظر را به راحتی منتقل کرد. در این صورت از کنار هم قرار دادن رولیک‌ها یک نوار نقاله ایجاد می‌شود که قابلیت حمل بار را به آسانی دارد. البته انجام این روش باید در شرایط مناسب صورت گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سیزده =