رولیک نوار نقاله

رولیک نوار نقاله در واقع از اجزای تشکیل دهنده آن است که اهمیت زیادی در این ابزار دارد. نوار نقاله‌ها برای کارکرد موثر به تسمه نقاله‌های مخصوص خود نیاز دارند. در این میان رولیک‌ها به عنوان بخش اصلی تسمه نقاله در انتقال بار نقش ایفا می‌کنند.
به این صورت که رولیک با ایجاد تکیه‌گاه مناسب حفاظت‌ لازم را برای تسمه فراهم می‌کند. رولیک‌ نوار نقاله از چندین رول تشکیل می‌شود. این رول‌‌ها توسط از یاتاقان یا مهر و موم ضد اصطکاک بر روی شفت‌های اصلی نصب می‌شوند. در نهایت رولیک‌ها موجب کاهش انرژی مصرفی برای حمل بار خواهند شد.

نوار نقاله چیست؟

پیش از بررسی رولیک نوار نقاله، لازم است با خصوصیات و کارکرد نوار نقاله آشنا شویم. این تسمه صنعتی از متریال فلز و پلاستیک تولید می‎شود. کاربرد آن برای حمل و جا به‌ جایی مواد، محصولات و قطعات است و برای حرکت به موتور یا گیربکس نیاز دارد. به طور ویژه نوار نقاله به کاهش خطاهای انسانی در زمان کار، کاهش هزینه نیروی کار و افزایش ایمنی کمک زیادی می‌کند.

رولیک نوار نقاله چیست؟

یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله رولیک است که به عنوان هرزگرد عمل می‌کند. تعداد رولیک نوار نقاله در هر دستگاهی به سایز و کارایی آن بستگی دارد. در نهایت تسمه نقاله بر روی رولیک‌ها حرکت می‌کند تا نوار نقاله قادر به حرکت و جابجایی شود.
البته اندازه و قطر رولیک هم از مواردی است که به نوع دستگاه نوار نقاله بستگی دارد. علاوه بر این رولیک‌های نوار نقاله در دو نوع صنعتی و نیمه صنعتی تولید و عرضه می‌شود. این دو نوع از نظر کاربرد با هم تفاوت دارند. از دیگر ویژگی‌هایی که در انتخاب نوع رولیک مناسب برای دستگاه نقش دارند، باید به وزن بار مورد نظر و شکل فیزیکی بارهای قبل حمل اشاره کرد. به علاوه ابعاد و سایز دستگاه، حداکثر ظرفیت قابل حمل، سرعت بارگیری مورد نیاز، دمای محیط و غیره هم در این زمینه موثرند.
رولیک‌ها به طور معمول از نوع هرزگرد هستند. بنابراین بر خلاف غلطک‌ها در وسط مسیر محور تعبیه می‌شوند. به علاوه هیچ نیروی حرکتی یا شتاب دهندگی به تسمه نقاله وارد نمی‌کنند. بلکه در اصل برای روان شدن حرکت تسمه نقاله در زمان حرکت به کار گرفته می‌شوند. به علاوه رولیک‌ها قابلیت نگهداری وزن تسمه و بارها را در زمان حمل دارند. می‌توان گفت رولیک‌ها در زمان حمل محصولات وزن تسمه را تحمل کرده و از افتادگی و خم شدن تسمه نقاله جلوگیری می‌کنند.

انواع رولیک نوار نقاله

به طور کلی رولیک‌ها بر اساس چند عامل قابل طبقه‌بندی در بازار هستند. یکی از پرکاربردترین روش‌های طبقه‌بندی رولیک‌ها بر اساس نوع طراحی و کاربری آن است. علاوه بر کاربرد، رولیک‌ها را بر اساس جنس و متریال تولیدی، ضخامت، فرم بدنه و قطر آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند. متداول‌ترین انواع رولیک نوار نقاله از نظر کاربری و طراحی شامل موارد زیر است:
رولیک MDR: دارای موتور الکتریکی در داخل است. بنابراین کنترل دقیق و بهره‌وری بالایی دارد.
• رولیک درایو: حمل بار را با سرعت بالاتر و مصرف انرژی کمتر انجام می‌دهد.
• رولیک ضربه گیر: به دلیل پوشش پلاستیکی قابلیت جذب ضربه و جلوگیری از وارد شدن آسیب را دارد.
• رولیک پلیمری: در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم است.
• رولیک رفت و برگشتی: قابلیت تحمل وزن بالاتری در تسمه نقاله دارد.
• رولیک پرسی: کاربرد بالا و قیمت پایینی دارد.
• رولیک تعویض شونده: بلبرینگ قابل تعویض و قابلیت تولید به صورت سفارشی را دارند.
• رولیک فلزی: در مقابل خوردگی و اکسید شدن مقاومت بالاتر و در برابر ضربه و فشار مقاومت کمتر نسبت به جنس استیل دارد.
هم‌چنین انواع رولیک از نظر جنس بدنه عبارتند از:
• رولیک آلومینیوم: دارای کیفیت و مقاومت بالا و البته قیمت بالاتری است.
• رولیک استیل: در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و اکسید شدن مقاومت بالایی دارد.
• رولیک چدنی: در برابر خوردگی، ضربه و حرارت بالا مقاومت خوبی دارد. از نظر قیمت در مقایسه با سایر متریال مناسب‌تر است.
• رولیک تفلون پلیمر: به دلیل عدم ایجاد ساختار سربی و جلوگیری از رشد میکروب و آلودگی‌ها برای صنایع غذایی و کارخانجات تولید کاشی و سرامیک مناسب هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 1 =