رولیک بیل مکانیکی

رولیک بیل مکانیکی قطعه‌ای استوانه‌ای شکل است که برای تسهیل حرکت زنجیر بیل کاربرد دارد. به طور کلی رولیک‌ها برای اتصال زنجیر به محرکه‌های مکانیکی به کار می‌روند.

وظیفه رولیک در بیل مکانیکی روانسازی حرکت زنجیر است که این کار را با کاهش اصطکاک و روان کردن مسیر حرکت انجام می‌دهد. به این صورت که رولیک با اتصال زنجیر به محرک‌های مکانیکی موجب می‌شود زنجیر بدون اصطکاک و به صورت روان حرکت کند.

برای اطلاع از قیمت آیدلر،پایه آیدلر،درام پولی و درام پولی با جوش زیر پودری با کارشناسان سایت اخوان هیو تماس بگیرید.02645382233-09121816718

رولیک بیل مکانیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

رولیک بیل مکانیکی قطعه‌ای فولادی است. این قطعه از نظر ظاهری چند تکه و به صورت قطرهای مختلف از یک استوانه است. این قطعات در زمان حرکت بیل مکانیکی به صورت رول قرار می‌گیرد. رولیک‌ها به صورت ردیفی در زیربندی بیل تعبیه می‌شوند و تعدادشان به نوع بیل مکانیکی بستگی دارد.

به طور کلی قطعات زیربندی در  ماشین آلات راه سازی و عمرانی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. این قطعات علاوه بر بیل مکانیکی در بلدوزر چرخ زنجیری و دستگاه‌های مشابه هم کاربرد دارند. از جمله قطعات زیربندی باید به زنجیر بلدوزر، زنجیر بیل مکانیکی و چرخ زنجیر اشاره کنیم. هم‌چنین سایر قطعات شامل کفشک، رولیک بالا و رولیک پایین، شافت زنجیر سفت کن و غیره هستند.

رولیک‌های بیل مکانیکی در پایین بیل و در جایی بین چرخ و زنجیر آن نصب می‌شود. این رولیک از طریق یک پیچ و مهره به بدنه متصل می‌شود. هم‌چنین اتصال بیرونی آن با زنجیر انجام می‌شود.

مشخصات رولیک بیل مکانیکی

رولیک بیل مکانیکی هم در قسمت بالا و هم در قسمت پایین بخش زیربندی بیل مکانیکی نصب می‌شود. تعداد رولیک‌ها در هر دستگاهی می‌تواند متفاوت باشد و به نوع دستگاه بستگی دارد. ولی به طور معمول تعداد 7 رولیک در پایین و 2 رولیک در بالای بخش زیربندی بیل مکانیکی تعبیه می‌شود.  بدین صورت که تعدادی رولیک را به صورت پشت سر هم در میان چرخ‌ها قرار می‌دهند. بنابراین رولیک‌ها با این حرکت چرخشی نقش روان‌کنندگی را ایفا می‌کنند.

هم‌چنین قطر و سایز رولیک‌ها بسته به وزن به تناژ و نوع مواد حمل شونده تعیین می‌شود. به علاوه باید متناسب با نوع دستگاه انتخاب شود. به گونه‌ای که در صورت بزرگ بودن دستگاه بیل مکانیکی از نظر سایز، به رولیک‌های بزرگ‌تر و قوی‌ترین نیاز داریم. در انتخاب خود رولیک به طور کلی هم باید به سایز و برند ماشین آلات راه سازی توجه کنید.

رولیک‌ها باید در برابر فشار بسیار بالایی مقاومت کنند. بنابراین از متریال مرغوب مانند فلزات با درجه سختی بسیار بالا تولید می‌شوند. البته در هر حال این قطعات بر اثر استفاده به مرور زمان دچار فرسایش یا حتی شکستگی می‌شوند. پس در استفاده از آن‌ها باید سلامت قطعه را در دوره‌های منظم بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز فوراً به تعمیر یا تعویض قطعه اقدام نمایید.

انواع رولیک بیل مکانیکی

رولیک‌های بیل مکانیکی را بر اساس نوع کاربری به دو گروه اصلی طبقه‌بندی می‌کنند. این دو گروه شامل رولیک بالا و رولیک پایین هستند. رولیک‌های بالا و پایین از نظر مکان نصب، فشار وارده و میزان سایش حاصل از کارکرد با هم تفاوت دارند. به علاوه برای هر گروه در زمان نصب نیاز به  تعداد رولیک متفاوتی داریم.

رولیک پایین بیل مکانیکی: این نوع رولیک را می‌توان اصلی‌ترین نوع به شمار آورد. به طور معمول تعداد این رولیک بیش از شش عدد است و در قسمت جلوی بیل بسته می‌شود. نحوه آرایش رولیک‌ها در این نوع باید به شکل یک ردیف موازی با چرخ باشد. این نوع رولیک باید دارای مقاومت و سختی بالایی باشد. چون هم نیروی وزن ماشین را تحمل می‌کند و هم در حرکت زنجیر زیربندی تاثیرگذار است.

رولیک بالای بیل مکانیکی: این نوع رولیک از نظر طراحی با رولیک پایین متفاوت است. به علاوه وزن کمتری را باید تحمل کند. به دلیل این‌که کارکرد اصلی آن نگهداری و جهت‌دهی به لینک‌های زنجیر تعریف شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 17 =